zondag 13 oktober 2013

50 jaar vriendschap



"Annet weet je nog dat ik als vierjarige tegen een boom stond te plassen en jij met je broek op je hakken stampvoetend naast me stond en huilend riep, waarom heb ik nu een platte?".
 Twee kleuters, Berkenlaan Haren, 1963, samen in de wigwam Indiaantje spelen, uren met de trein op zolder, hand in hand lopen naar de kleuterschool. We beloofden elkaar eeuwige trouw in de poppenhoek. Onafscheidelijk waren we, Walther en ik. De jaren verstreken, verhuizingen, andere scholen, andere vriendenkringen, liefdes kwamen, liefdes gingen, maar we raakten elkaar nooit echt uit het oog. "Hoe is het met je ouders en je zusje?", vroegen we dan. Slechts eenmaal hebben we echt gekust. Allebei getrouwd, kinderen, van alle facetten van het leven onze portie gekregen. En nu samen lunchen in Heerenveen. We heffen het glas op onze bijzondere vriendschap. 50 jaar geleden nestelden we ons in elkaars hart en zo is het altijd gebleven. Als hij me voor huis afzet, zegt ie "ik rij nog even naar Sneek, daar ligt mijn vader begraven, het is zijn verjaardag vandaag, ik breng even een bloemetje". Opeens ben ik weer dat meisje van vier, bij oom Jos achter in de auto, "ik vond hem altijd zo lekker ruiken" zeg ik zacht. En met een brok in mijn keel knijp ik hem even in zijn hand........

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten