zaterdag 15 februari 2014

Heimwee en herinneringen (Haren 1980)



Haren jaren 80.
"Mam, ik ga even naar het dorp". 
Mijn moeder kent mijn hunkering. Ik pak de autosleutels en verlaat de parkeerplaats van de flat aan de Maria Dermoutlaan in Groningen. Het huis waar ik niet thuis ben, waar wennen moeilijk blijft hoe erg ik mijn best ook doe. Ik ken alle spullen stuk voor stuk, het is dezelfde sfeer, de gastvrijheid identiek, en toch voelt het zo anders, ik kan het niet benoemen. In mijn hart is blijkbaar maar plaats voor 1 ouderlijk huis en dat staat in Haren, aan de Berkenlaan. En hoe oud ik word en al ik moet ik erheen kruipen, iets trekt mij er steeds weer naartoe, het is de magneet der herinnering. Ik heb geleerd me er niet meer tegen te verzetten.
Even strunen over de markt, dropjes kopen bij het vaste kraampje, de Kerkstraatschool met de bel in het torentje, de Albert Heijn waar je altijd iedereen tegenkwam en daardoor files veroorzaakte met je karretje. En al lopend door het dorp en af en toe een dropje in mijn mond stekend zie ik weer zoveel beelden voorbij trekken, de balletles in de kleuterschool waar ik in mijn roze pakje met dito tutu en balletschoentjes aan de bar mijn oefeningen deed en dan in het donker naar huis fietste over het fietspaadje naast Albert Heijn. De dierenwinkel in de Molen waar je uren kon kijken naar de kleine pluizige dieren terwijl de vogels in de voliere ongelofelijk tekeer gingen en het naar zaagsel en vissenvoer rook. 
Als ik over de Rijksstraatweg rijd, sla ik links de Hertenlaan in. Hier stond vroeger kleuterschooltje De Hazehoek, waar mijn zusje op zat. Ertegenover de Van Hallschool waar ik in de zesde klas meester Eising had. Via de Nieuwlandsweg draai ik dan de Berkenlaan in. Meestal blijf ik gewoon met de auto stilstaan voor het huis, dat is genoeg. Ik doe niks, ik zit en ik kijk en de herinneringen borrelen als vanzelf naar boven. 
Als ik dan na verloop van tijd mijn mijmeringen staak en verder rij weet ik nog feilloos de namen van de buurkinderen en in welk huis ze woonden.
"Hoe zou het met ze zijn, waar zijn ze toch gebleven, die hoofdrolspelers uit mijn jeugdherinneringen....?"  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten