vrijdag 1 november 2013

Oma Mieke in town



"Oma hou op, ik doe in mijn broek!", Lucinde die net uit school is, hangt met haar hoofd op de tafel en stoot haar kopje thee bijna om. Niels, die zich een moment daarvoor uit zijn werkkleding heeft gepeld, krijgt de hilariteit niet mee, dus blijft rustig in zijn kopje roeren en knabbelt verheerlijkt aan zijn bastogne koek. Hij wil gewoon verder met zijn lego, dat gegiechel vindt ie niks.
De generatie Oma Mieke sloft met moeite het tempo en de intellectuele vaardigheden van hun kleinkinderen bij, wat vaak tot lachwekkende situaties leidt. Deze middag is duidelijk zo'n 'rollercoaster'.
"Oma, ik denk dat ik mijn aardrijkskunde SO wel goed heb gemaakt" vleit Lucinde. "Dat is fijn lieverd, waar ging het over?" "Nou makkelijk hoor, over Amerika, de smeltkroes en zo". "Vertel mij dan maar eens wanneer Amerika werd ontdekt, en door wie", vraagt oma nietsvermoedend. "Oma!, dat hoeven we niet te leren, dat vroeg mama ook al, wij leren andere dingen!". Onder de tafel voel ik een licht schopje en boven de tafel bereikt mij een vage knipoog.  Lucinde daarentegen trekt haar eerste frons. "Maar dat weet toch iedereen!" probeert oma nog. "Nou ik dus niet!"vervolgt haar kleindochter mokkend. 
Ik schenk zwijgend iedereen wat thee in en wacht wat er verder komen gaat. Als ik zo naar mijn moeder kijk, vermoed ik dat ze op dreef komt.... "En hoe is het eigenlijk met je Frans; heb je de onregelmatige werkwoorden al gehad, en bij de uitspraak en het schrijven moet je denken aan de accenten he". "Pff, oma!, wij leren geen uitspraak, dat heb ik ook al honderd keer tegen mama gezegd!" "Maar wat doe je dan als je in Frankrijk bent?", Oma begrijpt er niks meer van. "Duh, dan praat ik Engels, oma". 
Oma geeft zich nog niet gewonnen. "Nou ik vind het allemaal maar ingewikkeld, neem nou die telefoontjes van jullie, het lijkt wel of niemand meer zonder kan. 
Om haar woorden kracht bij te zetten, pakt ze opeens met een zwaai een Bastogne koek uit de trommel en tikt er demonstratief met haar lange gelakte nagels op. "Kijk zo doen jullie nou de hele dag".
Lucinde's frons trekt weg en maakt plaats voor een onbedaarlijke lachstuip.....

     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten