zondag 17 november 2013

Duinhuisje Ameland


 
"Goh mama, we kunnen wel een keertje naar Ameland gaan", oppert Sanne in het voorjaar van 2007."Dan nemen we de hondjes mee, gezellig!" "En dan huren we zo'n leuk klein huisje in de duinen, ik zie het al helemaal voor me", gaat ze verder. Ik sla mijn krant terug en mijn ogen kruisen haar enigszins dwingende blik. "Oke, ik ga wel eens op internet kijken, maar ik beloof niks" prevel ik en duik weer achter mijn krant.
"Ik had het kunnen weten", verzucht ik de volgende dag, voor Ameland moet je dus ruim een jaar van tevoren boeken. Na veel gezoek reserveer ik een vierpersoons duinhuisje in Nes voor de meivakantie van 2008. De honden meld ik niet aan, die verstop ik wel ....Als ik net alles heb geregeld, komt Sanne met een pruillip naar me toe. "Mama, ik zat te denken, kan Robert ook nog mee?" "He, moet dat nou, ik wil de honden ook al illegaal meenemen, bovendien is het een huisje voor vier personen en je krijgt een boete als je iemand binnensmokkelt." 
Afijn, het laat zich raden, met drie extra verstekelingen pakken wij eind april de boot naar Ameland. Iedereen is in opperbeste stemming. In de bus naar Nes slingeren we aan de lussen met uitpuilende rugzakken, en keffende honden onder de arm. Het laatste stuk naar het huisje moeten we lopen."Oh wat een leuk lang huisje!" zegt Lucinde als we een dakje zien tussen de duinen. "Nou volgens mij zijn dat twee huisjes" zeg ik, dan nog opgewekt. Eenmaal binnen loopt iedereen elkaar in de weg. Deuren kunnen pas open als er eerst iemand naar buiten gaat en de honden lopen verdwaasd rond in de chaos van benen en tassen "Jee, het is wel erg klein", hikt Sanne, "maar ja, wij hebben in ieder geval een slaapkamer", en ze ploft op een tweepersoonsbed neer. In de andere kamer hebben Lucinde en Niels hun tassen neergegooid. "Dat bedoel ik nu", hoor ik mezelf zeggen, "alle kamers en bedden zijn vol, en waar moet ik nu slapen?" Sanne, die inmiddels haar kamer heeft ingeruimd en haar spulletjes op een kastje heeft uitgestald, stapt het woonkamertje in waar ik wat verdwaasd om me heen sta te kijken met twee honden aan mijn voeten.
"Nou mama, we schuiven vanavond gewoon de stoelen wat aan de kant, leggen een kussen van de tuinstoelen op de grond en dan pas je precies met je hoofd onder het tv tafeltje en je benen onder de eettafel......."                         

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten