dinsdag 22 oktober 2013

"Ed en Willem Bever"



"Help, er brandt opeens een heel eng lampje!", schrik ik en stoot dochterlief naast me aan. "Er zal wel weer wat op zijn of zo, weet ik veel" en Lucinde verdiept zich weer in haar telefoon. Ik heb ondertussen mijn leesbril met een maai uit mijn tas op de achterbank getrokken en mijn hersens tollen. Ik tuur tussen mijn stuur door en zie een kannetje met een drupje eraan." Nou ik ga stoppen hoor, ik vind het niks, straks loopt de motor vast", wanhoop ik, en manoeuvreer al bijremmend de vluchtstrook op. "Kijk eens achter je of daar nog een can olie ligt, dan doe ik alvast de motorkap open" zeg ik terwijl ik uit de hevig schuddende auto wil stappen. "Ja volgens mij zie ik een can", "moeten we nu eigenlijk ook van die hesjes aan mama?" "Nou ga jij die maar zoeken dan," stel ik voor, "je ziet toch dat ik bezig ben!". Lucinde zit gedraaid in de stoel en tovert een can met motorolie tevoorschijn, die blijkbaar onder een van de stoelen ligt. Ondertussen hang ik onder de motorkap en ben in gevecht met de peilstok die als een rietje door de luchtstroom van de voorbijrazende auto's steeds wegwaait en kleine druppels olie op mij lekt. "Gatverdamme, ik zit er onder!" roep ik, terwijl Lucinde zich weer in de auto heeft verschanst en opgaat in haar telefoon. "En ik weet niet in welk gat ik het moet gieten, ook dat nog!" stuntel ik. Ik hijs mezelf weer naar binnen en ga lief bellen. Geen gehoor. "Sjonge jonge, wat een ellende, ik ga nog eens 's ochtends in het donker op pad onder het mom van "als we er vroeg zijn, slaan we ons slagje en gaan we weer naar huis". "Wat zijn we ook een stelletjes sukkels" kakel ik door. Hoezo "we", ik heb niks verkeerd gedaan, ik zit hier gewoon", klinkt het rechts van mij.
Dan belt lief terug "ja dat zwarte knopje links boven is van de olie, gooi het daar maar in".
Na een dik half uur vertraging, gespikkeld als een lieveheersbeest , klap ik de motorkap dicht en kruip weer achter het stuur.
"Ik heb echt zin in de Primark mama, wel jammer dat we nu zo laat zijn....."    
  

     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten