zaterdag 1 maart 2014

Heden versus herinnering (Terhorne 2013)




"Ik ga even een eindje fietsen jongens, smeren jullie zo zelf even een broodje?" 
Terwijl Niels en Lucinde net gapend en kreunend wakker worden in onze toercaravan aan het talud van het Sneekermeer en ik al uren op ben, de honden uitgewandeld in hun mand liggen en mijn boek ondertussen bijna uit is pak ik een van de vouwfietsen en rij de strandcamping af richting het dorp. Bij de supermarkt zwaai ik naar Karel, de eigenaar die met zijn handen in de zij voor het raam staat en sla dan linksaf, om de snackbar heen, voor de Zevenwouden langs naar de plek die tegenwoordig pijn doet. 
De donkere lucht die zich boven mij samenpakt voelt mijn stemming feilloos aan. Ik fiets de parkeerplaats met de wapperende vlaggen van een bekende recreatieketen op en zet mijn fiets tegen een van de weinige overgebleven bomen aan. Met mijn ogen tot spleetjes geknepen probeer ik de oude situatie van 'onze' camping 'Oan e Poel' in mijn geest op te roepen. Door de zwarthouten huizen die halve cirkelgewijs zijn verrezen op dit idyllische plekje en de aangelegde waterpartijen kost het me grote moeite de slag terug in de tijd te maken. Ik doe, afgaande op mijn herinneringskompas, een paar stappen, pijnig mijn hersenen en kom uiteindelijk op de plaats uit waar mijn caravan al die jaren waarschijnlijk gestaan moet hebben. Dan valt me wat op. In de bast van de dikke berk voor me zie ik, helemaal vergroeid met de boom, mijn oude groene plastic waslijn. De waslijn die steeds brak onder de vracht natte kleding die er altijd overheen werd gegooid. 5 platte knopen in het snoer, ingebed in de zilver-witgrijze bast zijn de stille getuigen van mijn niet aflatende huisvrouwschap.
Ik fiets even later de steiger op. Wat ik voor me zie is vertrouwd, het grote eiland met de vaste groep boten, de beide smalle slootjes naar de Terkaplesterpoel en het kleine huisje 'Oan e Poel' parmantig op de hoek. 
Als ik me met mijn fiets omdraai gaat de film van vroeger in mijn hoofd lopen. De beelden van de zwarthouten huizen, de terrassen, de loungesets en de sloepen vervagen langzaam en maken plaats voor het haarscherpe fragment van een rijtje caravans dat vroeger beeldbepalend was voor de aanblik van de camping vanaf het water. De onderkomens van Tiny,  Van der Tempel, Carla en Clemens, Helmholt en natuurlijk de vaste hap op de dijk, ik zie ze voor me alsof ik er zo naar toe kan lopen. De film draait door. Ik zie onze boten aan de steiger, onze ouders die plezier hebben met elkaar, ik hoor 't klapperen van zeilen, geschaterlach, snelle kindervoeten over de steiger, een kerkklok die slaat in de verte. 
Als de film in mijn hoofd stopt en de beelden anno 2013 zich weer meedogenloos aan mij opdringen besef ik dat ik hier niets meer te zoeken heb...... 

   

2 opmerkingen:

  1. Hey Annet, Met belangstelling, en gevuld met waarschijnlijk dezelfde weemoed van de dagen die voor bij zijn, lees ik je stukjes over Terhorne. Ik liep deze zomer ook even over de Memory lane van de oude camping. Ik had de ontmanteling al eens gezien en de bouw van de huisjes. Mezelf oriënterend op enkele grote bomen kon ik in gedachten weer de contouren van de velden boven halen. Onze eerste oude plek op de camping naast het washok bij de ingang van de camping is nu water. Op onze laatste plek, net voor het hoekje van "het slootje", staat nu een huisje. Het zijn herinneringen geworden. Slenterend hoorde ik in gedachten allerlei geluiden van toen. De vele warme herinneringen komen overeen met die van jou.

    Tiemen Hoekstra met de ongelofelijke sterke verhalen over de meest weerzinwekkende monsters van vissen die net niet gevangen waren. 's Avonds na het eten met mijn vader slenteren over de camping en ouwehoerend met Jan en alleman. De vaste stekjes om even aan te steken. De lange gesprekken met Marie Hoekstra over groot worden. De nog altijd in mijn geheugen gegrifte zondagochtend dat mijn vader en ik je moeder de stuipen op het lijf hebben gejaagd om de, bij jullie altijd volle, campingtafel te laten zweven. Aanleiding was Uri Geller die paranormale shows op TV deed. Mijn vader blufte dat hij die gave ook bezat en dat ik er ook erfelijk mee belast was. We legden onze handen op de tafel en iedereen die bij je ouders op koffie zaten deden dat ook. Na enkele "geesten" te hebben opgeroepen begon de tafel te zweven. De hele zondag was je moeder van de mik. Ik weet niet of we haar ooit hebben verteld dat in onze mouwen dunne stokjes zaten die we aan de onderkant van de tafel schoven...

    Het is voorbij. Bij het verlaten van de oude camping betrapte ik me erop dat ik "Het Dorp" van Wim Sonneveld floot. En glimlach van weemoed verscheen en in mezelf mompelde ik iets van "oude man"...

    En niet te vergeten de Kajuit. Ik heb er van het begin tot het einde als DJ mogen draaien. Twee volle zomers en jaren lang als weekend DJ. Heb er liefdes zien ontstaan en zien voorbij gaan. De Kajuit tot grote hoogte zien groeien en de teloorgang meegemaakt. Mooie tijden en zoete herinneringen. Op 16 april is er weer een reünie van de Kajuit. Net zoals 10 jaar terug weer in de Zevenwouden. Groeten, Dick Jansen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Dick, Dank voor je mooie relaas. Wat bijzonder dat zoveel van onze herinneringen synchroon lopen. Recentelijk, september jl. was er weer een reünie van de Poelcamping. Zoveel jaar na dato blijken de vriendschappen die in de jaren 70 en 80 in Terhorne gesloten zijn de tand des tijds te hebben overleefd. Hoe bijzonder is dat, en hoe bewust zijn we ons ervan dat we het moeten koesteren. 16 april is genoteerd. Ik heb de groep van destijds inmiddels geïnformeerd en zal dat tegen die tijd nog een keer doen. Groeten, Annet

      Verwijderen