zondag 16 februari 2014

Haastige spoed ..... (2007)



Maandagmorgen 07.30: "Ja hallo met Annet, ik kom vandaag wat later" zeg ik terwijl ik een met mayonaise besmeurd servetje van mijn nachthemd pluk. "Oh ben je ziek dan?" vraagt mijn collega aan de andere kant van de lijn. Ik leg het smerige servetje met een vies gezicht op het aanrecht naast de half opgevouwen frituurdozen, beschimmelde jam boterhammen en allerhande verpakkingsmaterialen.  "Nou nee, dat niet, het is een lang verhaal, ik kan de garage niet in", zeg ik terwijl mijn plakvingers de telefoon vasthouden. "Maar wat is er gebeurd dan?", hoor ik de vertwijfelde stem aan de andere kant zeggen.
"Ik moest vanmorgen achter mijn huis wat afval in de zwarte container gooien en ik nam vast de sleutel van de garage in dezelfde hand mee omdat ik bij de voorraadkast moest zijn die daar staat. Ik denk, dat doe ik in 1 ruk door. En toen is tijdens het afval weggooien tot overmaat van ramp de sleutel uit mijn hand gegleden en in de zwarte container gevallen tussen al die meuk, en er is me wat meuk want dat ding wordt morgen geleegd.  En nu ben ik dus verwoed bezig om alles troepje voor troepje uit die container te halen, maar ik vrees dat die sleutel helemaal naar onder is gezakt, of in iets anders is terechtgekomen, dus ik ben nog wel even bezig, vrees ik. En ik stink ook als een bunzing van al die smerigheid, en alles plakt aan me vast en mijn kinderen zeggen dat ik uit hun buurt moet blijven." 
Terwijl ik maar door tetter, lopen mijn drie bloedjes, vieze gezichten trekkend, met een boog om me heen en hebben enkel oog voor hun boterhamtrommeltjes, drinken en fruit dat zoals altijd voor ze klaar staat. "Mama, wat ben je toch ook een sukkel" wordt me in het voorbijgaan nog even duidelijk gemaakt. "Dus ik hoop dat ik nog kan komen", voeg ik telefonisch aan mijn retirade toe". 
"Maar ik begrijp het niet, laat die rommel nou gewoon liggen, duik onder de douche en kom als een haas naar Emmeloord, er is straks een vergadering", zegt de andere kant van de lijn. "Nou dat wordt moeilijk", zeg ik "want mijn auto staat in de garage en de automatische deuropener ligt er ook......." 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten