vrijdag 31 januari 2014

Gedicht "Een huwelijk"




In al die jaren dat ik gedichten schreef kwam een aantal thema's telkens weer terug. 
Veel heb ik nagedacht en geschreven over de liefde in de aan mij geopenbaarde verschijningsvormen, de eerste liefde, de verloren liefde, de onbereikbare liefde, de bevochten liefde, de gedoemde liefde. 
Maar ook begrippen als 'verbondenheid' en 'kwetsbaarheid' duiken vaak op als ik mijn gedichtenbundels van weleer doorblader. 

En ook al ben ik zelf niet het goede voorbeeld, ik blijf, misschien naïef, geloven dat het huwelijk de ultieme verbintenis is waar liefde, kameraadschap, kracht en bescherming samenkomen.

Toen ik getuige was bij het huwelijk van goede vrienden schreef ik onderstaand gedicht.

        
Een Huwelijk

Een huwelijk
een taak
mooier en moeilijker
groter en grootser
is er niet 

Want waar anders 
gaan kwetsbaarheid en kracht
kameraadschap en koestering
zo onvoorwaardelijk hand in hand

Een huwelijk
een samenspel van schaduw en licht
van vrijheid en verbondenheid
van liefkozen en luisteren
van beschermen en beschermd worden

Carmen en André,

vrienden voor het leven
laat dit de dag der dagen zijn
die een onuitwisbare herinnering
tot talisman maakt
voor de rest van jullie leven

Annet (4-1-1996)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten